مراقبت پس از درمان جراحی های لثه

15 اسفند 1400 | 16:15 مراقبت های پس از درمان

 مراقبتهای پس از جراحی لثه

 

بيمار گرامی

لثه های شما به دليل بيماری و يا نياز به  تصحيح فرم  تحت جراحی قرارگرفته و درمان شما شروع گرديده است . با توجه به اهميت بهداشت دهان و دندان توصيه اکيد داريم که بر اساس دستور پزشک معالجتان نسبت به استفاده از وسايل بهداشتی اصلی ( مسواک نرم و نخ دندان ) و فرعی ( مسواک بين دندانی و دهان شويه ) اقدام نمائيد. بديهی است عدم توجه به اين مسئله باعث بروز مجدد بيماری لثه و نياز به درمانهای مجدد که به مراتب دشوارتراز بار اول خواهد بود ، می گردد. البته رعايت اصول بهداشتی دهان متضمن سلامت لثه های شما برای سال های آتی می باشد. به طور کلی جراحی انجام شده برای شما شامل تميزکردن و حذف بافت های بيمار و فرم دادن به استخوان و لثه باقيمانده و سپس بخيه ( دوختن ) مجدد لثه می باشد که به دنبال اين پروسه درمانی ممکن است دچار مشکلاتی شويد که رعايت اصول زير به شما کمک می نمايد تا دوره ترميم را با حداقل مشکلات سپری نمائيد :

1 – درصورت قراردادن پانسمان  بعداز جراحی تا يک هفته از مسواک زدن در محدوده جراحی شده خودداری فرمائيد و استفاده از نخ دندان در ناحیه جراحی شده از يک ماه پس از جراحی توصيه می گردد. در صورت عدم استفاده از پانسمان بايستی ناحيه جراحی به صورت بسيار ملايم با مسواک نرم ، تميز گردد .  

2- قسمت های دیگر لثه که دست نخورده هستند حتما بایستی بوسیله مسواک و نخ دندان تمیز گردند.

3- احتمالا پس از اتمام زمان بی حسی ،  درناحيه جراحی شده احساس درد خواهيد داشت.  در این حالت استفاده از مُسکنی که بوسیله پزشک معالج برای شما تجویز شده سودمند خواهد بود.

4- جهت جلوگيری از عفونت ناحیه جراحی شده ،  داروهای تجویز شده را به موقع مصرف نموده و از رفتن به استخر خودداری نمائيد. تاکید داریم که مصرف به موقع داروها باعث کارایی آنها خواهد شد.

5-دهان شویه تجویز شده را روزی 3-2 بار به صورت خالص یا رقیق شده (50%) استفاده نمائید و حتما از مصرف دهان شویه مشابه پرهیز کنید چون در حال حاضر تنها دهان شویه مفید ،  همانی است که برای شما تجویز گرديده است.

6- در 24 ساعت اول پس از جراحی احتمال تورم يا کبودی در ناحیه وجود دارد که قسمتی از روند ترمیم بوده و کاملا طبیعی است.

برای کاهش و به حداقل رساندن تورم از پک یخ ( به صورت 15 دقيقه در ميان ) استفاده نمائید. پس از 24 ساعت ،  استفاده از پک  یخ در صورت عدم وجود خونريزی ، ديگر کارایی نداشته و جهت ایجاد جریان خون بهتر و ترمیم سریع تر ، استفاده از پک گرم پیشنهاد می گردد.

7- در 24 ساعت اول پس از جراحی ممکن است بزاق شما به صورت خونابه شده و مقدار آن افزایش يابد که کاملا طبیعی بوده و بهتر است  برای تمیز کردن آن  از دهان شویه  به صورت قرقره  استفاده فرمایید. توجه داشته باشيد که این دهان شویه خوراکی نمی باشد. در صورت افزایش خون ریزی یا مشاهده خون جهنده و نبض دار در ناحیه عمل با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

8- در شب اول پس از جراحی از خوردن  چای و غذای داغ پرهیز نمایید. حتی از نشستن کنار بخاری و یا رفتن به حمام نیز اجتناب ورزيد زیرا باعث افزایش خون ریزی خواهد شد.

9- از استعمال دخانیات به خصوص 24 ساعت اول اکیدا پرهیز نمایید زیرا علاوه بر امکان ايجاد خون ریزی باعث  کنده شدن لخته و  کُند شدن روند ترمیم می گردد.

10- ممکن است یک لايه  سفید بر روی زخم ناشی از عمل ملاحظه بفرمایید که بافت نکروزه (مُرده) بوده و به زودی با بافت سالم جایگزین می گردد ، بنابراین کاملا طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد.

11- بخیه های شما یک تا دو هفته پس از جراحی کشیده خواهد شد. اگر بخیه ای زود تر از موعد شل شد  و در آن ناحیه  خون ریزی وجود داشت  حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید .  

 

12- توجه کنید که بی حسی معمولا 3-2 ساعت پس از جراحی باقی می ماند و مراقب باشید که گونه یا لب خود را گاز نگیرید .

 

13-ممکن است بنا بر تشخیص پزشک معالج پانسمانی بر روی ناحيه عمل شما گذاشته شود. اگر پس از 4-3 ساعت پانسمان از ناحیه عمل خارج شد مشکلی نداشته و نیاز به کار خاصی نیست . اگر پس از افتادن پانسمان احساس سوزش و یا حساسیت مفرط داشتيد با پزشک معالج خود تماس بگیرید تا مجددا برای شما پانسمان گذاشته شود.

14- ممکن است پس از جراحی ،  طول تاج دندان های شما قدری افزایش یابد که مقدار آن بستگی به میزان پیشرفت بیماری داشته و اجتناب ناپذير می باشد.

15- به یاد داشته باشید که بایستی یک ماه از جراحی شما سپری شود تا اغلب  درمان های بعدی دندانی آغاز گردد. رعایت موارد فوق باعث می گردد تا مشکلات پس از جراحی به حداقل رسیده و دوره ترمیم برای شما کوتاه گردد.

تیم معالج شما آمادگی پاسخگويي به ساير سئوالات احتمالی به منظور افزايش اطلاعات درمانی و مشارکت بهينه شما را در دوره انجام درمان داشته ویادآوری می نمايد که مراجعه منظم شما در دوره های سه ماهه جهت کنترل لثه ها و انجام جرمگيری و کورتاژ احتمالی ، سلامت لثه های شما را تضمين می نمايد .

با آرزوی سلامتی

بخش تخصصی جراحی لثه