جراحی پیوند و بازسازی لثه

02 فروردین 1401 | 16:09
جراحی پیوند و بازسازی  لثه

جراحی بازسازی لثه :

در این نوع جراحی، برشی در لثه ایجاد می شود و بافت برش خورده کنار زده می شود تا باکتریها و آلودگی ها برداشته شوند. سپس پیوند استخوان، غشا یا پروتئینهای تحریک کننده تولید بافت (و یا ترکیبی از هر سه) در این محل جایگذاری می شود تا بافت لثه را به بازسازی ترغیب کند.

پیوند بافت نرم :

در جراحی پیوند لثه، تکه ای از بافت نرم از جای دیگری از دهان برداشته می شود و به لثه پیوند میخ ورد تا بافتهای از دست رفته لثه را جبران کند و لثه پسروی کرده را بازسازی نماید. این عمل جراحی لثه برای زیبایی و یا درمان بیماری لثه صورت می گیرد تا نواحی اطراف ریشه دندان که نمایان شده است را بپوشاند و زیبایی و سلامت دندانها را بهبود ببخشد.

انواع پیوند لثه چیست؟

 

پیوند آزاد لثه:

این روش مشابه پیوند بافت همبند است و در آن از بافت سقف دهان استفاده می شود. تفاوت آن در این است که به جای برش لایه بیرونی سقف دهان به صورت یک زبانه بافتی و برداشتن بافت زیر آن برای پیوند، مقدار کمی از بافت کامل سقف دهان برداشته می شود و به محل مورد نظر پیوند می خورد. این روش بیشتر در کسانی انجام می شود که لثه شان نازک است و نیاز به بافت بیشتری برای افزایش حجم لثه دارند

 

 

 

یوند بافت همبند:

این رایجترین روش پیوند لثه برای درمان بیرون زدگی ریشه دندان است. در پیوند بافت همبند، یک زبانه پوستی از سقف دهان بریده می شود و بافتی از زیر زبانه بافتی آن به نام “بافت همبند ساب اپی تلیال” برداشته شده و سپس به بافت لثه اطراف ریشه دندان که بیرون زده است، پیوند می شود. پس از برداشتن بافت همبند از سقف دهان، پوست روی سقف دهان به جای خود برگردانده شده و بخیه می شود.

 

 

 

 

پیوند پدیکِل:

در پیوند پدیکل، به جای این که بافت از سقف دهان برداشت شود، از لثه اطراف یا نزدیک دندانی که نیاز به ترمیم دارد برداشت می شود. این زبانه بافتی که پدیکل نام دارد تنها یک طرف آن بریده می شود و سپس بافت چرخانده می شود تا روی محل مورد نظر قرار بگیرد در حالی که هنوز از یک طرف به جایگاه اصلی خود وصل است. پس از این که بافت روی ریشه دندان را پوشاند، همانجا بخیه می شود. این روش فقط در کسانی انجام می شود که بافت لثه نزدیک به دندانشان زیاد است.

 

پیوند استخوان (Bone grafting):

اگر بیماری لثه به استخوان اطراف ریشه دندان آسیب زده باشد و حتی باعث از بین رفتن آن شده باشد، ممکن است متخصص جراح لثه مجبور شود استخوان آسیب دیده را با روش پیوند استخوان جایگزین کند. برای پیوند استخوان می‌توان از استخوان اهدایی از بدن خود شخص یا از شخص دیگری استفاده کرد. پیوند استخوان برای حفظ بقای دندان لازم است و می‌تواند به ماندگاری طولانی‌تر دندان کمک کند.

 

اضافه کردن پروتئین به ریشه دندان

جراحانی که عمل جراحی لثه انجام می‌دهند ممکن است گاهی اوقات ژلی حاوی پروتئین‌های ویژه را برای کمک به ریشه دندانِ آسیب دیده به آن ناحیه بزنند. این پروتئین‌ها می‌توانند به رشد بهتر و سالم استخوانِ نگهدارنده ریشه دندان کمک کنند.