لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی

04 فروردین 1401 | 15:08
لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی

لمینت دندان (لمینت سرامیکی که با نام ونیر سرامیکی نیز شناخته می شود) پوسته ی نازکی است که بر اساس نیاز هر شخص طراحی شده و در ساخت آن ها از مواد رنگی دندان استفاده می شود.
این پوسته ها روی سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و رنگ، شکل، اندازه و طول دندان را تغییر می دهند و ظاهری زیبا را برای دندان هایتان به ارمغان می آورند.
لمینت های سرامیکی(پرسلینی) از ترکیب چند لایه ی نازک سرامیکی تشکیل شده اند که جایگزین مینای دندان طبیعی و لایه ای چسبناک می شوند.
برخلاف تصور عامه براى ساخت لمینت هاى سرامیکى همیشه نیاز به تراش دندان نیست ودر صورت انتخاب صحیح روش درمانى توسط دندانپزشک متخصص تنها آماده سازى مختصرى جهت نشستن لمینیت ها بدون هیچ آسیبى به بافت طبیعى دندان امکان پذیر است.
از آنجایی که عملکرد درست لمینت نیز در کنار جنبه ی زیبایی آن حائز اهمیت است، پیوست صحیح و محکم دندان طبیعی و لمینت سرامیکی ضروری است.
میان دندان طبیعی و لمینت از رزین حساس به نور استفاده می شود تا پس از نصب لمینت بتوان با تاباندن اشعه ای خاص آن را محکم کرد.

دلیل لمینت کردن دندان ها چیست ؟

از لمینت برای زیباتر کردن دندان ها یا ترمیم آنها استفاده می شود. کاربردهای لمینت کردن دندان ها معمولاً شامل موارد زیر است:

  • سفیدتر کردن دندانها
  • ترمیم لپ پر شدگی و ترک های دندان
  • اصلاح لبه های دندان که ممکن است ناصاف یا دندان دار شده باشند.
  • صاف کردن سطح دندان که ممکن است لایه لایه، حفره حفره و یا زبر شده باشد.
  • بزرگتر کردن دندان هایی که بیش از اندازه کوچک هستند.
  • بلندتر کردن دندان ها
  • بستن فاصله بین دندان ها
  • یکدست کردن دندان‌ها و زیبایی لبخند.

اطلاعات بیشتر:  درمان های زیبایی لبخند

انواع لمینت

لمینت دندان را می‌توان از جنس کامپوزیت یا سرامیک انتخاب کرد. لمینت کامپوزیتی و سرامیکی تفاوت‌هایی در نحوه ساخت و کاربرد دارند. 

انواع لمینت دندان

   ۱. لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی که به آن باندینگ کامپوزیت هم می گویند ترمیمی است که مستقیماً روی دندان اعمال می‌شود و نیازی به ساخت در آزمایشگاه ندارد. برای لمینت کردن دندانها با کامپوزیت مواد مخصوصی به نام محلول یا خمیر رزین کامپوزیت همرنگ دندان انتخاب می‌شود. رزین کامپوزیت مستقیماً روی دندان مالیده می شود و با تابش نور خاصی فعال و سخت می‌شود. بنابراین در همان جلسه درمان تمام می‌شود. 

لمینت کامپوزیتی دندان

 

مزیتهای لمینت کامپوزیتی :

  1. معمولاً نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد.
  2. برگشت پذیر است یعنی هر زمانی که لمینت نخواهید، می توانید به وضعیت سابق برگردید.
  3. ارزانتر است.
  4. نیازی به بی حسی ندارد.
  5. درمان فوری محسوب می شود یعنی می توانید تنها ظرف یک جلسه دندان‌های خود را لمینت کنید.
  6. لمینت کامپوزیتی تا حدی قابلیت ترمیم دارد.

معایب لمینت کامپوزیتی :

  1. تغییر رنگ به مرور زمان
  2. استحکام کمتر
  3. عمر کوتاهتر
  4. عدم قابلیت پوشش عیوب متوسط تا شدید دندان

  ۲. لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یک پوسته ای از جنس سرامیک (پورسلین) است که در آزمایشگاه ساخته می‌شود.‌ برای این منظور ابتدا باید دندان کمی تراشیده شود و از آن قالب گیری شود تا پوسته لمینت که ساخته می شود دقیقا مطابق شکل و اندازه دندان باشد. رنگ لمینت سرامیکی هم همانند لمینت کامپوزیتی انتخابی است.

همچنین بخوانید: تفاوت لمینت با کامپوزیت

لمینت سرامیکی دندان

مزیت های لمینت سرامیکی :

  1. مقاومت بالا در مقابل تغییر رنگ
  2. استحکام بالا در مقابل فشار و ضربه
  3. طول عمر بیشتر (بین ۵ تا ۱۰ سال)
  4. قابلیت پوشش بیشتر عیوب دندان
  5. زیبایی بیشتر و شباهت بیشتر به مینای دندان واقعی

معایب لمینت سرامیکی :

  1. هزینه بیشتر
  2. نیاز به مدت زمان بیشتر برای تکمیل درمان (معمولا دو هفته)
  3. نیاز به تراشیدن دندان
  4. نیاز به بی حسی
  5. برگشت پذیر نبودن درمان
  6. عدم قابلیت ترمیم لمینت

مراحل جاگذاری لمینت روی دندان

 

 

روند ساخت لمینیت دندان شامل چند مرحله است :

 

 

مرحله اول : طى جلسه اى آماده سازی هاى لازم بر روى دندان هاى مورد نظر با دقت و ظرافت در حد چند دهم میلیمتر بر روى دندان ها صورت مى گیرد.

 

 

مرحله دوم : در همین جلسه شامل قالب گیرى از دندانهاى هردو فک مى باشد (حتى در صورت انجام لمینیت براى دندانهاى فقط یک فک) سپس ادامه ى کار به جلسه ى بعد که معمولاً حدود یک هفته طول مى کشد موکول مى شود.

 

 

در این بین قالب ها به لابراتوار دندانپزشکى ارسال شده و در لابراتوار لمینیت ها به شکل پوسته هاى نازک سرامیکى ساخته شده و در کوره پخته مى شوند و یا بر روى بلوک هاى سرامیکى تراشیده مى شوند تا لمینیت هاى سرامیکى با شفافیت و براقى و نهایت زیبایى و تشابه با بافت میناى دندانى تهیه شوند.

 

 

درجلسه سوم ملاقات : لمینیت ها بر روى دندان ها قرار گرفته و توسط سمانهاى رزینى به سطح دندان با اتصال بسیار قوى چسبانده مى شوند. به طورى که در صورت اجراى صحیح تمام مراحل لمینیت ها کاملاً با دندان یکپارچه شده و هیچ درز و نا هموارى وجود نخواهد داشت و مى توان مانند دندانهاى معمولى براى تمیز کردنشان از نخ دندان استفاده کرد.

 

 

بدیهی است در ایجاد طبیعى ترین نما و امانت دارى در برابر سلامت بافت ها، مهارت و دقت دندانپزشک متخصص دندانپزشکی شبانه روزی در شهریار و همکارى لابراتوار متبحر و همچنین استفاده ى صحیح از مواد مناسب بسیار موثر و حایز اهمیت است.

همچنین بخوانید: انواع برندهای لمینت

مزایا

 

 

  • از آنجایی که لمینت برای هر فرد به طور مجزا و شبیه دندان وی ساخته می شود پس تشخیص تفاوت لمینت و دندان طبیعی تقریبا غیر ممکن است.
  • برخلاف دندان های طبیعی، لمینت ها به دلیل اینکه از موادی با تکنولوژی بالا ساخته شده اند در مقابل لکه های چای، قهوه و دود سیگار مقاوم هستند.
  • لمینت دندانی را می توان برای مشکلاتی مثل دندان های کج روی هم رفته و فواصل کم دندان ها پیشنهاد کرد.

 

 

 

 

معایب

 

 

  • ساخت لمینت های سرامیکی در آزمایشگاه زمان بر است و حداقل یک هفته روند لمینت گذاری را به تاخیر می اندازد.
  • در صورتی که لمینت ها به درستی نصب شده باشند و عوامل تخریب کننده ی دندان نیز محدود یا از بین رفته باشند، بیمار باید بتواند از لمینت مانند دندان طبیعی اش استفاده کند.
  • با وجود استحکام بالای آنها، ممکن است گاهی شکننده باشند.
  • همانطور که باید از فشارهای شدید به دندان طبیعی خودداری کرد، لمینت ها نیز نباید تحت فشار قرار بگیرند. مثلا از خوردن ناخن ها، جویدن یخ یا باز کردن شیشه های نوشیدنی با لمینت هایتان خودداری کنید.

 عوارض درمان لمینت دندان

 

 

۱ – حساسیت های مدت دار بعد از درمان: درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین می رود.

 

 

۲ – شکستگی دندان لمینت شده: برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده است.
اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.

 

 

۳- غیرقابل بازگشت بودن: به علت تراش دندان امکان برگشت به حالت اولیه ممکن نیست. (امکان برداشتن لمینت وجود ندارد)

 

 

 

 

۴ – تغییر رنگ لمینت: با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگدار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده و هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف می شوند.
تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری می گذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و دندانپزشک در اندیشه شهریار از تغییر رنگ آن پیشگیری می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

قبل از لمینت کردن چه چیزهایی باید بدانم؟

قبل از لمینت کردن باید انواع مختلف لمینت را بشناسید تا بدانید کدام نوع برای شما مناسب تر است. مثلا اگر نمی‌خواهید درمان تهاجمی انجام بدهید و فکر می کنید ممکن است بعداً نخواهید دوباره لمینت بگذارید، کامپوزیت برای تان مناسب تر است.

باید پیش از شروع درمان هزینه کلی آن را درست برآورد کنید چرا که هزینه درمان بسته به تعداد دندان هایی که لمینت می شوند، نوع لمینت، تعداد جلساتی که باید مراجعه کنید و درمان های جانبی بسیار متفاوت است. بنابراین باید با دانستن اختلاف هزینه بین لمینت کامپوزیتی و سرامیکی، تصمیم گیری نمایید.

اگر می خواهید برای ترمیم دندان تنها یکی دو دندان خود را لمینت کنید برای جلوگیری از اختلاف رنگ دندان های لمینت شده با دندانهای دیگر، باید رنگ لمینت را دقیقاً همرنگ دندان های دیگر انتخاب کنید. بنابراین برای این که رنگ سفیدتری بتوانید انتخاب کنید بهتر است ابتدا دندانهایتان جرم گیری شده و با درمان های سفید کننده دندان سفید شوند. اما در صورتی که همه دندان های جلویی که در معرض دید قرار دارند را بخواهید لمینت کنید این موضوع اهمیت کمتری دارد.

پیش از لمینت کردن باید بدانید رنگ لمینت و سایر ترمیم های دندان با درمان های سفید کننده دندان (بلیچینگ) تغییر نمی‌کند و سفیدتر نمی شوند. بنابراین اگر می‌خواهید دندان هایتان را سفید کنید این کار را قبل از لمینت کردن انجام بدهید تا بین دندان های لمینت شده و سایر دندان های تان اختلاف رنگ دیده نشود.

همچنین به دلیل عدم توانایی سفید کردن لمینت به خصوص لمینت سرامیکی، باید مراقب تغییر رنگ آن باشید. برای جلوگیری از تغییر رنگ و زرد شدن لمینت باید مرتب مسواک بزنید و از مصرف زیاد انواع خوراکی هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند پرهیز کنید.

 اگر می‌خواهید درمان ارتودنسی انجام بدهید باید این کار را قبل از درمانهای زیبایی دندان ها مانند لمینت انجام دهید.

همچنین بخوانید: رنگ لمینت دندان

چگونه از لمینت دندان مراقبت کنم؟

نکات زیر برای مراقبت از لمینت دندان باید رعایت شوند:

  • هر بار پس از غذا خوردن و یا حداقل روزی ۲ بار دندان های خود را با مسواکی با موهای نرم و خمیر دندان فلوراید دار تمیز کنید.
  • دست کم روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • با دندان های خود اشیا را گاز نگیرید و سعی نکنید در بطری یا کیسه را باز کنید. دندان های شما ابزارهای آشپزخانه نیستند.
  • اگر ورزش می کنید هنگام ورزش هایی که احتمال ضربه دیدن در آنها وجود دارد محافظ دهان ورزشی بگذارید تا از آسیب دیدن دندان های لمینت شده و شکستن لمینت جلوگیری شود.
  • اگر دندان قروچه دارید شبها محافظه دهان شبانه که به آن “نایت گارد” هم می‌گویند، بگذارید. همچنین روش هایی برای کنترل استرس و دندان ‌قروچه پیدا کنید.
  • خوراکی هایی که رنگدانه زیادی دارند و باعث زرد شدن و لکه در دندان ها و لمینت می شوند مانند چای، قهوه، نوشابه، آب انگور قرمز، پفک و غیره را کمتر مصرف کنید و هر بار پس از خوردن آن ها، دندان‌های خود را مسواک بزنید یا دست کم دهان خود را با آب خوب بشویید.
  • هر ۶ ماه یک بار برای بررسی دندان ها و لمینت به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر مشکلی را که ممکن است به وجود آمده باشد به موقع برطرف کند.

بیشتر بدانید: لمینت برای چه کسانی مناسب است؟

آیا لمینت به دندان طبیعی آسیب می زند؟

 

 

خیر، در صورتی که دندانپزشکتان متخصص ترمیم و زیبایی باشد و در این زمینه از تجربه کافی برخوردار باشد دندان های طبیعی تان آسیبی نخواهند دید.
دندانپزشک قبل از شروع روند لمینت گذاری، عکس کلی از فک و دهان را برایتان تجویز می کند و دندان هایتان را به طور کامل آزمایش می کند تا از سالم بودن و مناسب بودن دندان برای نصب لمینت اطمینان حاصل کند.
اگر پزشکتان تشخیص دهد که لمینت برای شما گزینه مناسبی نیست می توانید از دیگر گزینه ها مثل ونیر کامپوزیت ، باندین ، ارتودنسی دندان، سفید کردن و یا فقط تراشیدن دندان ها استفاده کنید.