ترمیم آمالگام (غیر همرنگ)

02 فروردین 1401 | 15:49
ترمیم آمالگام (غیر همرنگ)

آمالگام:

 

در مواقعی ممکن است به دلیل پوسیدگی و یا شکستگی، حفره در دندان ایجاد شود. این حفره ها توسط ماده‌ای به نام آمالگام بازسازی و ترمیم می‌ شود.

آمالگام یک فلز بسیار فوق العاده انعطاف پذیر می باشد که دندانپزشکان به چند دلیل از ماده آمالگام استفاده می کنند. اولین دلیل آن این است که بسیار ارزان است و تقریبا به آسانی مورد استفاده قرار می گیرد. آمالگام می ‌تواند برای مدت کوتاهی نرم بماند و به همین خاطر به راحتی در داخل دندان جای گذاری می‌ شود و حجم نامنظم دندان را به راحتی پر می کند

همانطور که می دانید جیوه یک فلزی است که به خاطر ایجاد بخار های سمی برای بدن انسان مضر محسوب می شود، اما جیوه ای که در آمالگام وجود دارد از حالت آزاد خود خارج شده و به صورت یک ترکیب فلزی در می آید و خواص ابتدایی خود را از دست می دهد

 

 

 

مراحل ترمیم دندان با آمالگام:

 

اولین قدم از مراحل پر کردن دندان با آمالگام تزریق بی حسی است. معمولا دندانی که نیاز به ترمیم دارد، باید بی حس شود تا بتوان بدون احساس ناراحتی، عاج دندان پوسیده را تخلیه کرد.

در مرحله بعد دندان شست و شو داده شده و ضدعفونی می شود.

آمالگام دندان به صورت کپسول هایی است که در آن مخلوط فلزی و جیوه قرار داده شده اند. این کپسول در دستگاه مخصوص قرار می گیرد تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند و به صورت خمیری دربیایند. حدود 2-3 دقیقه زمان داریم تا مخلوط آمالگام را درون حفره دندان تراش خورده قرار دهیم.

اضافات آمالگام دندان پاک می شوند و بلندی های ترمیم بررسی می شود و این گونه یک ترمیم دندان با آمالگام باکیفیت و خوب داریم که قادر است تا حدود 10 سال و حتی بیشتر در جویدن کمک کند.

مزایای ترمیم دندان با آمالگام:

 

استحکام آمالگام دندانی بالاست و فشارهای جویدن را به خوبی تحمل می کند.

میزان شروع مجدد پوسیدگی اطراف آن، نسبت به کامپوزیت دندان کم تر است.

مراحل کاری آن ساده تر و سریع تر از کامپوزیت دندانی است و برای کودکان هم کاربرد زیادی دارد.

برای پر کردن دندان با پوسیدگی های خیلی عمیق انتخاب اول هستند.

قیمت آنها در مقایسه با سایر ترمیم ها، ارزان تر است.

با نگهداری خوب، عمر طولانی تری دارند و به مرور زمان هم بهتر و بهتر می شوند.

 

 

معایب ترمیم دندان با آمالگام:

 

ظاهر آن فلزی و نقره ای است و مثل ترمیم های همرنگ دندان زیبا نیست. به همین خاطر بین افراد به نام پرکردن دندان با مواد سیاه هم معروف شده است.

برای ترمیم آمالگام، نیاز به تراش بیشتری روی سطح دندان، نسبت به ترمیم کامپوزیت داریم.

 

 

از بین آمالگام و کامپوزیت کدام محافظه کارانه تر است؟

 

آمالگام یا مواد سیاه رنگ به دندان باند نمی‌شود، به همین دلیل برای قرار دادن آن‌ها در حفره دندانی باید گیر مکانیکی ایجاد کرد، در نتیجه میزان بیشتری از نسج و ساختار سالم دندان، جهت ایجاد یک ساختار هندسی گیردار برداشته می‌شود.

 

در حالی که کامپوزیت‌ها یا مواد همرنگ دندان به دندان باند می‌شوند و برای ترمیم دندان‌ها توسط این مواد، فقط باید پوسیدگی‌ها حذف شوند. مشخص است که با استفاده از کامپوزیت‌ها ترمیم‌هایی به مراتب محافظه‌کارانه‌تر نسبت به آمالگام خواهیم داشت.

 

 

 

 

 

آمالگام برای من بهتر است یا کامپوزیت؟

 

این سوالی است که به طور مشترک شما و پزشکتان باید به آن پاسخ بدهید. اما لازم است بدانید اگر بخشی از دندان هایتان را ترمیم میکنید که در معرض دید دیگران است، شاید آمالگام گزینه و انتخاب مناسبی برای شما نباشد، در غیر این صورت، انتخاب آمالگام به جای کامپوزیت، میتواند باعث صرفه جویی در هزینه های درمانی شما شود. استفاده از کامپوزیت به دلیل اینکه دندانپزشک شما به طور متوسط تا 30 دقیقه زمان بیشتری برای آن صرف میکند

 

 

طول عمر آمالگام بیشتر است یا کامپوزیت؟

 

هرچند که به طور میانگین طول عمر این دو تقریبا برای اکثریت افراد یکی بوده

ولی

کامپوزیتها ۳ تا۸ سال

آمالگام ۸ تا ۱۰ سال

البته مشروط به اینکه دهان ،در شرایط خوب بهداشتی باشد.