جراحی دندان های عقل

12 خرداد 1401 | 18:59
جراحی دندان های عقل

نحوه رشد دندان عقل

اگر دندان عقل جای کافی برای رشد نداشته باشد یعنی نهفته یا نیمه نهفته باشد باید با جراحی این دندان را خارج کرد. ریشه‌های دندان عقل بطوری نامشخص و کج و گاهاً با قوس‌های زیادی هستند و به همین دلیل اگر دندان مقابل و جونده در فک مقابل خود نداشته باشند و در جویدن شما تأثیرگذار نباشند، از آنجا که برای ترمیم و پر کردن و روت کانال کردن و پوسیدگی عمیق ریشه در اغلب موارد غیرممکن است بنابراین اگر دندان عقل را از دهانتان خارج کنند تمام مشکلات احتمالی برطرف می‌شود.

زمانی که دندان عقل نیمه نهفته باشد بخشی از تاج مشخص است و لثه روی دندان را گرفته و در این صورت اگر بین لثه و تاج دندان مواد غذایی بماند اغلب عفونت‌های شدیدی می‌کند. ضرورت اقدام برای خارج کردن دندان‌های نهفته به این دلیل است که با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، فشار خون، بیماری قند، بیماری‌های سیستم ایمنی، فک جوش شدن، عدم انعطاف کافی استخوان فک و روند کند ‌ترمیم استخوان و مخاط، خارج کردن این دندان‌ها را پیچیده می‌کند.

چرا باید دندان عقل را جراحی کرد؟

بطور معمول دندان عقل پس از ۲۰ سالگی امکان رویش و تکامل کمتری دارد، بنابراین توجه کنید که اگر تا این سن رویش پیدا نکرده است باید به فکر جراحی این دندان باشید. خارج نمودن دندان عقل نهفته می‌تواند با موفقیت بالایی برای بیماران در سنین پائین‌تر (بین30- 16) انجام شود. با این حال زمانی‌که دندانپزشک به شما می‌گوید که باید دندان عقلتان را بکشید، علتش این است که این دندان نهفته یا نیمه نهفته ممکن است به هزار و یک دلیل مشکل‌ساز شود و نباید در دهانتان باقی بماند.
دندان‌های عقل پس از پوسیدگی موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور و آسیایی شما شده و عفونت در اطراف آن شکل می‌گیرد و گاهاً در صورت پیشرفت ضایعه و عفونت ممکن است با بستری شدن در بیمارستان نیز همراه شود. وجود دندان عقل به علت عدم دسترسی دقیق به آن و سخت بودن انجام اقدامات بهداشتی بار میکروبی دهان را بالا می‌برد.

زمان مناسب برای جراحی دندان عقل​

از سن 16 تا 25 سالگی دندان عقل امکان رشد دارد و بهترین بازه زمانی برای خارج کردن دندان عقل بین این بازه زمانی است. حدود سن 16 سالگی فقط دو سوم ریشه دندان عقل تشکیل شده بنابراین امکان آسیب رساندن به سایر دندان ها بسیار کم است ولی نهایتا تشخیص زمان جراحی را پزشک بعد از مشاهده رادیوگرافی (عکس) فکی شما تشخیص و تعیین می‌کند.

با رشد ریشه دندان، امکان تغییر موقعیت دندان ها نیز وجود دارد. وقتی دندان عقل به صورت صحیح رشد نکند و باعث ایجاد مشکلاتی در اطراف ریشه و استخوان و لثه پیرامون آن ناحیه می شود که حتما باید جراحی شود. گاهی این مشکلات در مراحل ابتدایی مانند عفونت و آبسه از روی صورت یا لثه هستند و قابل تشخیص برای بیمار خواهد بود ولی گاهی هم به دلیل عدم درد و تورم بیمار متوجه ایجاد کیست و ضایعه های داخل استخوانی نمی‌شود و زمانی که عکس می‌گیرد و به جراح مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که حجم زیادی از انتهای ریشه دندان عقل و حتی دندانهای کناری هم دچار التهاب، کیست و ضایعه استخوانی شده است و این صرفا به دلیل عدم توجه به دندان عقل نهفته است. که در این صورت روند جراحی خارج کردن آن نیز پیچیده‌تر می‌شود.