مراقبت پس از انجام درمان ریشه

15 اسفند 1400 | 16:34 مقالات

اطلاعات مورد نياز شما پس از انجام درمان ريشه ( عصب کشی )

- دندان شما و بافت های اطراف آن در نتیجه درمان و شرایط قبلی دندان ( قبل از شروع درمان ) در چند روز آینده حساس و احتمالا دردناک خواهد بود که طبیعی است و دلیلی برای بروز خطر نمی باشد و این ناراحتی در 48 ساعت اول پس از درمان شدت پیدا کرده و سپس کاهش  می یابد ، در صورتی که به جای کاهش درد افزایش درد را داشتید جهت معاینه و بررسی مجدد به پزشک خود مراجعه نمائید.

- گاهی اوقات دندان دارای عفونت قبل از درمان می باشد که در نتیجه این دندان ها پس از درمان دچار درد می شوند که ممکن است حتی تا دو هفته طول بکشد تا درد کاملا فروکش کند و معمولا مقداری حساسیت به فشار نیز وجود دارد که توصیه می شود در هنگام جویدن به این سمت فشار وارد نشود .

درد یا تورم یا هر دو در ناحیه تحت درمان طی سه تا چهار روز اول بعد از درمان طبیعی است.

- در مورد دندان های فک پایین ممکن است بعد از کار دچار احساس خشکی و سفتی در فک و یا درد در هنگام باز و بسته شدن فک ها شوید ، که در این صورت با مشورت پزشک از گرما و ماساژ در نواحی مفاصل گیجگاهی فکی کمک بگیرید . ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا فک به وضعیت عادی باز گردد .

-  قبل از بر طرف شدن کامل بیحسی چیزی نخورید ، در غیر این صورت ممکن است گونه و یا زبانتان را گاز بگیرید.

- در صورت داشتن پانسمان موقت و قبل از انجام ترمیم نهایی دندان یا ساخت روکش ، از خوردن و گاز زدن و جویدن غذا یا آدامس با این دندان جدا خودداری نمائید.

-  معمولا بعد از درمان ریشه آنتی بیوتیک لازم نمیباشد. در صورت وجود تورم و باقی ماندن آن در مدت طولانی مدت ، ممکن است پزشک شما برایتان آنتی بیوتیک تجویز نماید که باید سر وقت مصرف گردد تا تاثیر گذار باشد.

- در صورت وجود درد از یک یا دو قرص ایبو پروفن 400  میلی گرمی هر 6 ساعت استفاده نمایید و در صورتی که ناراحتی معده دارید از یک یا دو قرص استامینوفن 500  میلی گرمی هر 6 ساعت استفاده نمائید و در صورتی که درد شدید باشد از  یک قرص ایبو پروفن 400 میلی گرمی و دو قرص استامینوفن 500 میلی گرمی هر 6 ساعت استفاده نمائید . ( از مصرف مواد مخدر و الکل اجتناب گردد ) .

- دندان خود را مطابق معمول مسواک بزنید و در صورت امکان نخ دندان بکشید.

- دقت کنید که پانسمان دندان شما به طور معمول حدود دو هفته دوام دارد و پس از آن باید دندان حتما ترمیم دائم گردد .

- برای بررسی موفقیت درمان پس از شش ماه از گذشت  درمان جهت معاینه مجدد و بررسی وضعیت دندان به دندانپزشکتان حتما مراجعه نمائید.

- از نظر علمی و به جهت افزایش قابل ملاحظه طول عمر دندان های درمان ریشه شده ، پس از ترمیم تاج ، در اسرع وقت نسبت به انجام درمان پروتز ثابت (روکش) دندان های مذکور اقدام نمائید.

با آروزی سلامتی

بخش تخصصی اندو