مراقبت پس از انجام درمان جراحی ایمپلنت

15 اسفند 1400 | 16:35 مقالات

آشنایی با ايمپلنت

بيمار گرامي     

درماني كه درحال حاضر براي شما انجام شده يكي از پيچيده ترين و پيشرفته ترين درمان هاي روز دنيا مي باشد. توضيحات ذيل شما را با نحوه انجام درمان ايمپلنت ،  نحوه نگهداري آنها ، بيماريهاي احتمالي آينده  و نحوه برخورد و حل آنها آشنا مي نمايد.

درمان ايمپلنت ( كاشت دائمي دندان )

ايمپلنت هاي دنداني اجزائي هستند كه از فلز تيتانيوم خالص تهيه شده ومطالعات طولانی مدت، بي ضرر و قابل اعتماد  بودن آنها را براي بدن مورد  تا ئيد قرار مي دهد . اين اجزاي ريشه اي شكل داخل استخوان فك شما كارگذاشته شده است ودر واقع نقش ريشه دندان را ايفا مي نمايد . برروي اين جزء ريشه اي شكل ( FIXTURE )  يك پايه  ( ABUTMENT ) كه آن نيز از جنس تيتا نيـوم است قـرارداده مي شود كه نقش دنـدان تـراش خورده را ايفـا مي نمـايد و روي آن يك روكش چيـني (  با سيستم VITAVM7 ) به صورت دائمي و ثابت قرار مي گيرد .

نگهداري ايمپلنت هاي دنداني

همانند دندانهاي طبيعي در اطراف ايمپلنت ها نيز الياف محافظي بنام  الياف كلاژن شكل ميگيرند كه  باعث محكم نگاهداشتن ايمپلنت و محافظت لثه اطراف آن مي شوند. اين الياف نيز همانند الياف اطراف دندان هاي طبيعي، مي توانند درمعرض سموم ميكروبهاي حاصل از عدم رعايت  بهداشت قرارگرفته و تحريك شوند ودر نتيجه به ايمپلنت آسيب جدي برسانند . بنابراين توجه به امر بهداشت ايمپلنت از روندقراردادن خود ايمپلنت مهمتر مي باشد .دو فرق اساسي بين انساج اطراف ايمپلنت هاي دنداني و  دندا نهاي طبيعي وجود دارد ،  اول اينكه  الياف كلاژن در ايمپلنت هاي دنداني موازي خود ايمپلنت مي باشند در صورتيكه دردندان طبيعي اين الياف به صورت عمودي وارد دندان مي شوند، دوم اينكه مويرگهاي خوني اطراف دندانهاي طبيعي به نسبت ايمپلنت هاي دنداني بيشتر مي باشند . به اين دو علت ايمپلنت هاي دنداني بيشتر در معرض  تهاجـم  سموم باكتري هاي حاصل از پلاك ميكروبي بوده  و در نتيجه رعايت  بهداشت  آنها  بايد منظم تر ، دقيق تر و با زمان بيشترينسبت به دندانهاي طبيعي انجام پذيرد . استفاده از نخ دندان و مسواك هاي بين دنداني سـودمند ترين روش ثابت شده درجهان براي تميز كردن نواحي بين دنداني است  . در مورد نواحي داخلي و خارجي استفاده از  مسواك نرم مفيد مي باشد  .در مورد برنامه كامل رعايت بهداشت        ايمپلنت ، آموزشهائي به شما داده خواهد شد كه در ويزيت هاي دوره اي شما ( RECALL ) مورد ارزيابي قرار مي گيرد .

اهميت ويزيت هاي دوره اي ( RECALL )

آگاهي از ارزش درمانهاي انجام شده منجر به ايجاد ديدگاهي مثبت از روند كار براي بيمار مي گردد . در مقابل انتظاراتي كه هر بيمار از تيم معالج خود دارد ، وظايفي نيز به عهده وي خواهد بودكه مهمترين آن اهميت قائل شدن براي ويزيتهاي دوره اي ميباشدكه توسط تيم معالج براي بيمار برنامه ريزي ميگردد . فايده اصلي اين ويزيت هاي دوره اي (RECALL ) تحقق شعار         ” پيشگيري بهتر وارزانتر ازدرمان ميباشد “  است . با جلسات RECALL   مشكلات پيش از بزرگ شدن قابل پيشگيري و درمان بوده و از درمانهاي پيچيده وگران نيز در آينده جلوگيري خواهد

 

 

نمود. مزيت ديگر اين جلسات ارزيابي بهداشت دهان و دندان بيمار است . بهبود كيفيت رسيدگي و بهداشت دندانها راهي مطمئن جهت ضمانت درمانهاي انجام شده مي باشد.

بيماريهاي احتمالي آينده

همانطوركه گفته شد ايمپلنت هاي دنداني نيز همانند دندانهاي طبيعي در معرض بيماريهاي خاص قراردارند .  ازبارزترين آنها      مي توان به التهـاب بافتهاي اطراف ايمپـلنت  ( PERI  IMPLANT MUCUSITIS   ) اشاره نمود  كه خوشبـختانه اين بيماري را مي توان در ويزيت هاي  دوره اي تشخيص و درمان نمود و درمان آن نيز ساده وشـامل كورتاژ لـثه و بهبود وضعيت بهداشت دهان مي باشد ولي درصورت عدم توجه به اين التهاب، بيماري پيشرفت كرده و منجربه تخريب استخوان اطراف  ايمپلنت              (PERI IMPLANT ITIS   ) و نهايتا عفونت  و لقي ايمپلنت مي گردد .

 
گارانتي : 

كيفـيت  ايمپلنت  استفاده شده براي شما نتيجه تلاش صدها محقق و دانشمند در طول چند دهه مي باشد .  با توجه به كيفيت  ايمپلنت هاي گذاشته شده و تحقيقات علمي انجام شده برروي اين  ايمپلنت هامي توان ضمانت  نمودكه براي خود ايمپلنت هيچ اتفاقي نخواهد افتاد و در موردكاركرد آن نيز درصورت رعايت آموزشهاي داده شده ونكات بهداشتي و همچنين انجام به موقع ويزيت هاي دوره اي مطابق برگه گارانتی و تکمیل آن توسط دندانپزشک معالج شما در زمانهای مشخص شده ، كاركرد سـه ساله ايمپلنت  شما نيز داراي تضمـين ميباشد .                                                                                                                                     

 

 

مراقبتهای پس از جراحی کاشت دندان ( IMPLANT ) :

 

بيمار گرامی مطالب زير به شما کمک می کند تا در مورد مشکلات احتمالی که به دنبال جراحی ممکن است با آن مواجه شويد اطلاعات به دست آوريد و جواب سئوالات احتمالی ذهنتان را بيابيد . لطفا اين دستورات را به دقت مطالعه بفرمائيد .

1 – ممکن است در صورت نياز يک قطعه گاز استريل بدنبال جراحی در منطقه گذاشته شود که بايستی حداقل 20 دقيقه در محل فشارداده شود . هدف از اين کار ايجاد فشار بر روی مويرگهای قطع شده و ايجاد انعقاد اوليه می باشد . شما می توانيد پس از طی زمان مناسب اين گاز را خارج نمائيد . توجه داشته باشيد که هنگام خارج کردن گاز ، آن را به آرامی و بدون عجله خارج نمائيد و ترجيحا قبل از خارج کردن آن را به وسيله دهان شويه مرطوب نمائيد .

2 – ايجاد مکش يا فشار منفی و همچنين تف کردن باعث پارگی لخته اوليه و ايجاد خونريزی می گردد . بنابراين از تف کردن در چند ساعت اول پس از جراحی خودداری نموده و برای خارج کردن آب دهان از شستشو دهان شويه استفاده بفرمائيد 

3 – به  دنبال  جراحی نه تنها  تغذيه  بيمار نبايد کاهش يابد  بلکه استفاده  از موادغذايي  مقوی جهت ترميم  بهتر و سريعتر  توصيه می گردد . برای 24 ساعت اول پس از جراحی رژيم غذايي مايع و انرژی زا مانند آب ميوه و شير توصيه می گردد .

4 – گرما چه در محيط دهان وچه در محيط منزل باعث گشادی عروق ودر نتيجه خونريزی در ناحيه تحت عمل می گردد . بنابراين توصيه می شود که تغذيه بيمار در 24 ساعت اول پس از جراحی سرد و نهايتا ولرم باشد دراين مدت از استحمام و قرارگرفتن در محيط های گرم تحت تابش مستقيم نور خورشيد اکيدا خودداری بفرمائيد .

5 – ايجاد تورم  به دنبال جراحی  امری عادی می باشد  و علت آن  تجمع سلولهای  دفاعی بدن  و آب ميان  بافتی و گاهی چرک می باشد . اين تورم معمولا از روز اول پس از جراحی شروع و در روز سوم پس از جراحی به حداکثر

 

خود می رسد و سپس روند نزولی داشته و درپايان هفته اول از بين می رود . جهت کاهش تورم استفاده از کمپرس يخ پس از جراحی توصيه می شود . يک عدد پک ژلاتينی با قابليت ايجاد گرما و سرما در اختيار شما قرارداده می شود تا به عنوان کمپرس مورد استفاده قرارگيرد . کمپرس يخ را درون دستمال کاغذی پيچيده و به مدت 15 دقيقه بدون فشار در محل جراحی نگاه داريد و سپس به مدت 5 دقيقه اجازه دهيد تا بافت استراحت کند .

6 – ايجاد کبودی ، زردی ، و بی حسی در اطراف لب ها و نشت خونابه به دنبال جراحی امری طبيعی می باشد . همچنين ممکن است ميزان بازشدن دهان در طی چند روز اول پس از جراحی کاهش يابد . استفاده از کمپرس گرم از روز دوم پس از جراحی به ايجاد جريان خون بهتر و همچنين کاهش تورم و تسريع روند ترميم کمک می نمايد . و باعث رفع اسپاسم عضلات ناحيه می گردد .  

7 – درصورت وجود خونريزی بصورت نشت تنها کافی است بوسيله يک تکه گاز استريل به آرامی برروی ناحيه به مدت نيم ساعت  فشارآوريد . اگر خونريزی از حد نشت فراتر رفته ويا بصورت ضربان دار باشد بايستی با کلينيک تماس گرفته و جهت رفع آن مراجعه نمائيد .

8 – به دليل ايجاد فشار منفی و حرارت و در نتيجه خونريزی ، از کشيدن سيگار و پيپ به مدت 48ساعت خودداری نمائيد .

9 – رعايت بهداشت و دهان باعث ترميم سريع زخمهای ناحيه جراحی می گردد . مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در نواحی غيرجراحی توصيه می گردد .

10 – داروهای تجويز شده برای مشکل کنونی شما بوده و مصرف به موقع و به اندزه آنها شديدا توصيه می شود .

11 – مراجعه بعدی شما حداکثر يک هفته پس از جراحی خواهد بود که توسط دستيار بخش جراحی به اطلاع شما خواهد رسيد . بخاطر داشته باشيد که اولين جلسه مراجعه شما پس از جراحی از اهميت خاصی برخورداراست .

در پايان ذکر اين نکته ضروری است که تيم معالج شما آماده اند تا در صورت بروز هر گونه مشکل ويا داشتن هر سئوالی راهنمای شما بيماران عزيز باشند .  

 

 

با آرزوي سلامتي

بخش تخصصی ایمپلنت