جراحی های تخصصی لثه

25 اسفند 1400 | 14:50
جراحی های تخصصی لثه

عمل جراحی لثه چیست؟

عمل جراحی لثه یا جراحی پریودنتال (periodontal surgery) یک درمان تهاجمی برای ترمیم و بهبود ظاهر لثه‌های سالمی است که دچار بدشکلی هستند و یا اینکه با بیماری‌های لثه دچار آسیب جدی هستند. کسانی که مشکل ظاهری دارند، ممکن است بافت لثه زیادی داشته باشند که روی دندان‌ها را پوشانده و باعث برهم خوردن زیبایی لثه‌ها شده. برای تغییر شکل و زیباسازی لثه ها در این وضعیت عمل جراحی زیبایی لثه انجام داده می‌شود.

چه کسی کاندید مناسبی برای جراحی لثه است؟

افراد مبتلا به بیماری شدید یا پیشرفته بافت لثه (و بافت‌هایی مانند استخوان، لیگامان پریودنتال و سایر بخش‌های دیگر که انواع دندان را پشتیبانی و محافظت می‌کنند) معمولا کاندید این عمل هستند. بیماری‌های لثه شامل ژنژیویت و پریودنتیت هستند. مهم‌ترین علائم بیماری‌های متوسط تا شدید لثه عبارتند از:

دلایل:

برخی فاکتورها، احتمال بیماری لثه و همچنین شدت بیماری و سرعت رخداد آن را افزایش میدهند. از جمله عوامل زمینه ساز التهاب و عفونت لثه به صورت زیر است:

از سایر عوامل زمینه ساز بیماری لثه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر چه عوامل زمینه ساز بالا در ابتلا به بیماری لثه مهم هستند اما تمام این فاکتورها به یکی از این دو روش موجب التهاب و عفونت لثه میشوند: 1) افزایش جرم دندان و 2) تضعیف توانایی بدن در پاسخ به باکتریها. در برخی موارد هر دو مکانیسم دیده میشوند.

اهمیت انجام جراحی لثه:

در آیینه به لثه‌های خود نگاه کنید، لثه‌های سالم صورتی رنگ و محکم هستند، در این حالت استخوان محکم است و به خوبی دندان را نگه می‌دارد. اما اگر هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لثه خونریزی می‌کند، قرمز و ملتهب است، از روی دندان کنار رفته است یا دندان‌ها لق شده است، باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم جراحی لثه انجام شود. اگر می‌خواهید تا پایان عمر از نعمت داشتن دندان‌های طبیعی خودتان برخوردار باشید، درمان بیماری لثه را پشت گوش نیاندازید.

همچنین عمل جراحی زیبایی لثه برای ترمیم و اصلاح مشکلات لثه که بر سلامت لثه اثر گذاشته‌اند انجام می‌شود.

انواع جراحی لثه:

1. جراحی کوچک کردن پاکت اطراف دندان (جراحی فلپ لثه)
  2. جراحی افزایش طول تاج دندان
  3. پیوند بافت نرم