جراحی سینوس لیفت

04 خرداد 1401 | 17:32
جراحی سینوس لیفت

جراحی لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان

گاهی اوقات برای کاشت ایمپلنت دندان آمادگی هایی لازم است که یکی از آنها لیفت سینوس است. لیفت سینوس برای کاشت ایمپلنت فک بالا در شرایطی که استخوان بالا باریک است و نمیتواند ایمپلنت را پشتیبانی نماید، لازم است.

لیفت سینوس چیست؟

جراحی لیفت سینوس چیست

عمل لیفت سینوس جراحی است که در آن با افزودن مواد پیوندی استخوان، قاعده استخوانی محکم و کافی برای پشتیبانی ایمپلنت دندان فراهم می شود. برخی از کسانی که می خواهند ایمپلنت بگذارند، استخوان کافی ندارند و درمان ایمپلنت در آنها بدون پیوند استخوان موفق نخواهد شد. لیفت سینوس یکی از متداولترین درمانهای پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان است.

هزینه عمل لیفت سینوس چقدر است؟

هزینه دقیق عمل لیفت سینوس را باید از جراح بپرسید چون بسته به عوامل مختلف هزینه تفاوت دارد. اگر عمل لیفت ساده باشد ارزانتر است و هر قدر پیچیدگی آن بیشتر باشد گرانتر تمام می شود. همچنین نوع مواد پیوندی و مقدار آن بر هزینه درمان تاثیر می گذارد.

خطرات و عوارض جراحی لیفت سینوس

لیفت سینوس یک عمل جراحی است بنابراین همانند هر جراحی دیگر میتواند عوارضی داشته باشد. اما عارضه اختصاصی این عمل، سوراخ شدن یا پارگی غشای سینوس است. اگر چنین اتفاقی بیفتد قابل ترمیم است و جراحی ادامه پیدا می کند.

گاهی اوقات در مواردی که پارگی غشای سینوس بزرگ است ممکن است لازم باشد به آن فرصت داده شود تا بهبود یابد و سپس لیفت (مدتی بعد) انجام شود.

خطر مهمتر این عمل جراحی، عفونت سینوس است. جراح داروهایی برای جلوگیری از عفونت می دهد که حتما طبق دستور او باید مصرف کنید.

باید مراقب باشید عطسه شدید نکنید یا حرکتی نکنید که پیوند جا به جا شود. به همین علت در فصل آلرژی انجام این جراحی توصیه نمی شود.

انواع لیفت سینوس

لیفت سینوس ممکن است به دو روش باز یا بسته انجام شود. هر یک معایب و مزایای خود را دارد و بسته به شرایط شما و ترجیح جراح، نوع آن انتخاب می شود.

آیا میتوان عمل کاشت ایمپلنت دندان را همزمان با لیفت سینوس انجام داد؟

آیا می توان جراحی لیفت سینوس را با کاشت ایمپلنت انجام داد

معمولا لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت انجام می شود چون استخوان نیاز به چند ماه زمان دارد تا رشد کند و جوش بخورد و محکم شود. بسیاری از مطالعات نشان می دهند پیوند استخوان سه ماه طول می کشد تا کامل محکم شود و جوش بخورد.

از آنجایی که پایه ایمپلنت باید در داخل استخوان فرو رود، بهتر است بگذارید پیوند خوب محکم شود و سپس ایمپلنت بگذارید.

در چه شرایطی نباید عمل لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت را همزمان انجام داد؟

با این حال بسته به اندازه پیوند و شرایط خود بیمار، لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت را ممکن است بتوان همزمان انجام داد. شرایط هر کسی تفاوت دارد و دندانپزشک باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

چه کسانی باید لیفت سینوس را پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام بدهند؟

در صورتی که دندان از دست رفته یا صدمه دیده خود در فک بالا را می خواهید با ایمپلنت جایگزین کنید اما استخوان فک در عقب دهان در نزدیکی های سینوس، کافی نیست ممکن است لازم باشد این عمل جراحی را پشت سر بگذارید.

علت کمبود استخوان در این ناحیه میتواند یکی از موارد زیر باشد:

لیفت سینوس در مواردی هم که سینوسها خیلی به فک بالا نزدیک هستند و فضای کافی برای ایمپلنت وجود ندارد انجام می شود.

پیش از عمل جراحی لیفت سینوس چه اقداماتی برای آماده سازی باید انجام شود؟

لیفت سینوس در واقع یک عمل پیوند استخوان است. برای افزودن مواد پیوندی به فک بالا، میتوان از استخوان بدن خودتان استفاده کرد.

اولین قدم در آماده شدن برای جراحی لیفت سینوس این است که مشخص کنید منبع برداشت استخوان از کجا باشد. سه نوع پیوند استخوان وجود دارد:

پس از تعیین منشا استخوان پیوندی، ساختار سینوس و فک شما بررسی و به دقت اندازه گیری می شود تا ارتفاع و پهنای استخوان در محل کاشت و مقداری که باید سینوس بالاتر برود مشخص شود. پس از این، برای لیفت اقدام می شود.

 

عمل جراحی لیفت سینوس چگونه انجام می شود؟

 

عمل لیفت سینوس کم خطر و ساده است. در این عمل جراحی مراحل زیر انجام می شود: